
Privatliv kontra pressefrihed

Offentliggjort 17-11-2008

Af Oluf Jørgensen

Artiklen er publiceret i Ugeskrift for Retsvæsen 2008 nr. 46, side 385 f. Samtidig publicering 
på mediejura.dk sker med tilladelse fra Forlaget Thomson A/S.

Der er jævnligt konflikt mellem hensyn til beskyttelse af privatliv henholdsvis 
pressens ytringsfrihed. Artiklen belyser retsstillingen ved publicering om 
enkeltpersoners privatliv. Analysen af retspraksis rubricerer publicering i fem 
typetilfælde og identificerer faktorer, der har vægt ved konkrete afvejninger mellem 
hensyn.

1 Retsregler
Lovgivningen giver mulighed for både strafferetlig og civilretlig beskyttelse af privatlivet, og de 
vigtigste regler er straffeloven § 264 d og erstatningsansvarsloven § 26. 
Lovreglerne skal anvendes inden for rammerne af Den Europæiske 
Menneskerettighedskonvention (EMK), hvor to bestemmelser er vigtige: Art. 8 om ret til 
respekt for privatliv, familieliv, hjem og korrespondance og art. 10 om informations- og 
ytringsfrihed. 

Straffeloven § 264 d fik den nuværende udformning i 1972 (lov 89.1972) på baggrund af 
betænkning 601.1971. Den tidligere ordlyd fra 1939 definerede et kerneområde som ”rent 
private hjemlige forhold”, mens andre private forhold kun skulle beskyttes, når de med rimelig 
grund kunne forlanges unddraget offentligheden (lov 87.1939). Denne graduering i ordlyden 
blev forladt uden at der hermed blev tilsigtet nogen realitetsændring. Ved ændringen i 1972 
blev præciseret, at beskyttelsen også omfatter videregivelse af billeder vedrørende private 
forhold. Ordet ”uberettiget”, der blev indføjet, indikerer, at hensyn til privatliv skal afvejes 
med hensyn til ytringsfrihed. § 264 a omfatter ikke fotografering af personer på frit 
tilgængelige steder. note 1). 264 c, der henviser til § 264 a, kan ikke anvendes mod 
publicering af sådanne billeder, og kun de grelleste tilfælde er omfattet af en passus i § 264 d 
om åbenbart krænkende omstændigheder.

I 1990 blev straffeloven § 152 d ændret for at styrke pressens muligheder for at publicere 
oplysninger, der lækker fra offentlige myndigheder (lov 399.1990). Udover tilfælde, hvor 
fortrolighed er begrundet i statens sikkerhed, er publicering kun begrænset for rent private 
forhold. Dette begreb er hentet fra forvaltningsloven § 28, der omfatter særligt følsomme 
forhold f.eks. sygdom. Det følger af § 152 d, at pressen ved lækager fra offentlige 
myndigheder har ret til at publicere om andre private forhold f.eks. skat. Det taler for, at 
straffeloven § 264 c og d skal fortolkes på samme linje, når medier bygger på andre kilder. 
note 2).

Erstatningsansvarsloven § 26 hjemler godtgørelsespligt for retsstridige krænkelser af 
privatlivet. Godtgørelsespligt kan også udløses ved krænkelser, der ikke er strafbare, men 
forudsætter en vis grovhed. Domstolene skal vurdere, ”om en i øvrigt krænkende handling i 
det enkelte tilfælde vil kunne anerkendes som retsmæssig, f.eks. under hensyn til 

http://www.update.dk/cfje/links.nsf/Personbeskrivelser/personID/OJ000466


offentlighedens interesse i en fri nyhedsformidling og meningstilkendegivelse, rimelig kritik af 
uheldige eller anstødelige forhold etc” (bet. 601.1971 s. 70). Denne afvejning er i øvrigt 
nødvendig for at undgå konflikt med art. 10. 

2 Retspraksis
Analysen af praksis ved Den Europæiske Menneskeretsdomstol (EMD) og danske domstole 
tager udgangspunkt i emnet for ytringer, og publicering om enkeltpersoner rubriceres under 
fem typetilfælde: 1) direkte om samfundsroller, 2) relevans for samfundsroller, 3) anden 
samfundsmæssig betydning, 4) uden samfundsmæssig betydning og 5) færden på frit 
tilgængelige steder. 

2.1 Generelt
EMD-sager om publicering i medier handler typisk om et indgreb i ytringsfriheden, og 
spørgsmålet er, om det er berettiget efter art. 10. note 3).EMD lægger særlig vægt på 
pressefrihed til formidling af information og ideer om alle forhold, der har samfundsmæssig 
interesse. note 4). Pressefriheden omfatter visse overdrivelser og provokationer, men der kan 
sættes grænser for at beskytte andres rettigheder bl.a. retten til privatliv. Kun få sager om 
medier er indbragt for EMD med påstand om manglende beskyttelse af privatliv. I disse sager 
tager EMD direkte stilling til, om der er pligt til at beskytte privatliv jf. art. 8. 

I det omfang private forhold skal beskyttes jf. § 264 d og art.8, gælder beskyttelsen, uanset 
om oplysninger er korrekte eller ej. Dokumentation er derimod vigtig ved oplysninger om 
forhold, der kan publiceres. Løse spekulationer og rygter berettiger ikke publicering. 
Oplysninger, der fremstilles som kendsgerninger, skal bygge på research, der står mål med 
standarder for god journalistik, og personer skal have mulighed for at forsvare sig. Krav til 
dokumentation stiger jo mere følsomme oplysninger er. Meninger og holdninger –
værdidomme i EMDs terminologi - kan ikke dokumenteres på samme måde, men EMD lægger 
vægt på, at baggrunden fremgår ved alvorlige personangreb. 

2.2 Direkte om samfundsroller
Pressefrihed har afgørende betydning ved alle områder af samfundslivet (politik, erhvervsliv, 
administration, retsvæsen, kultur, sport mv.), og enkeltpersoners varetagelse af 
samfundsroller er omfattet. note 5). 

I Bergens Tidende mod Norge fastslog EMD, at en kirurgs kosmetiske brystoperationer havde 
relevans for forbrugerne, og derfor ikke kun var private anliggender mellem de enkelte 
patienter og kirurgen. EMD lagde vægt på, at kvinders kritiske udtalelser til avisen om 
kirurgens arbejde var gengivet korrekt, og at kirurgen fik mulighed for at forsvare sig 
(2.5.2000). I Selistö mod Finland fandt EMD, at der var tilstrækkelig research og 
samfundsmæssig interesse til at omtale en kirurg i artikel om spirituspåvirket kirurgi 
(16.11.2004). I Tromsø og Stensaas mod Norge fastslog EMD, at pressefriheden omfattede 
omtale og kritik af sælfangeres fangstmetoder (20.5.1999). I Fressoz &Roire mod Frankrig
lagde EMD vægt på, at publicering af en lækket skatteoplysning om en direktørs lønforhøjelse 
bidrog til debat om forhold, der havde generel interesse (21.1.1999). I Jerusalem mod Østrig
om ”psyko-sekter” lagde EMD vægt på, at organisationer og personer, der gik ind i en offentlig 
debat måtte tåle skarpt lys på deres offentlige rolle (27.2.2001). I sagen McVicar mod 
Storbritannien var en journalist dømt for påstand om doping. Eliteidrætsudøveres doping har 
samfundsmæssig interesse, men EMD fandt domfældelsen berettiget, fordi den faktuelle 
påstand alene byggede på anonyme kilder og dermed ikke var tilstrækkeligt dokumenteret 
(7.5.2002). 

Enkeltpersoners motiver som aktører i samfundslivet f.eks. som beslutningstagere kan have
samfundsmæssig interesse. 



I sagen Dichand m.fl. mod Østrig fastslog EMD, at det var berettiget at publicere om 
sammenhæng mellem forretningsmæssige interesser og politiske beslutninger (26.2.2002). De 
Haes og Gijsels mod Belgien viste, at pressefriheden også havde overvægt ved kritik af 
dommere for usaglig favorisering. Artikler indeholdt bl.a. beskyldninger om partiskhed, fordi 
dommerne ligesom en af sagens parter havde forbindelser til ekstreme højreorienterede 
bevægelser (24.2.1997). I Nilsen og Johnsen mod Norge var en juraprofessor, der havde 
kritiseret politiet, mødt med udfald om ”bevidst løgn”, og ”hensigten har været at svække 
tilliden til politiet”. EMD antog, at ytringen om professorens motiver i konteksten fremstod som 
en mening, der ikke kunne dømmes for, mens ytringen om bevidst løgn var en udokumenteret 
påstand, der kunne dømmes for (25.11.1999).

Personkarakteristik af aktører i samfundslivet er typisk omfattet af de vide rammer for 
meningstilkendegivelser. 

I Oberschlick mod Østrig (nr.2) fandt EMD, at en journalist ikke kunne straffes for at betegne 
en politiker som et fjols. EMD lagde vægt på, at ytringsfriheden omfatter polemiske ytringer, 
at grundlaget for vurderingen fremgik, og at en politiker, der selv fremsætter provokerende 
udtalelser, må finde sig i stærkere kritik end andre (1.7.1997). I Lopes Gomes da Silva mod 
Portugal fandt EMD, at en redaktør ikke kunne straffes for en lederartikel, der karakteriserede 
en politiker med ordene: ”utrolig blanding af reaktionær grovhed, fascistisk bigotteri og vulgær 
antisemitisme”. EMD lagde vægt på, at redaktøren havde klargjort præmisserne for sine 
meninger ved at referere udtalelser og dermed givet læserne mulighed for at danne deres 
egen mening (28.9.2000). I Perna mod Italien fandt EMD, at der ikke kunne dømmes for 
satirisk omtale af en undersøgelsesdommers politiske tilhørsforhold, mens der kunne dømmes 
for udokumenteret faktuel beskyldning om deltagelse i sammensværgelse (25.7.2001). I 
sagen Pfeifer mod Østrig fastslog EMD, at art. 8 gav en redaktør ret til beskyttelse af 
omdømme mod beskyldning om at have startet en menneskejagt, der førte til en professors 
selvmord. Beskyldningen, der blev fremført af et andet tidsskrift, byggede på en artikel fra 
redaktøren, der kritiserede professoren for bagatellisering af nazitidens forbrydelser. EMD 
anførte, at selvom beskyldningen kunne opfattes som en værdidom, manglede den 
tilstrækkelig faktuel basis (EMD 15.11.2007). Sagen viste, at der skal stilles krav til 
dokumentation, når en meningstilkendegivelse ligner en faktuel beskyldning og indeholder en 
meget grov insinuation. 

På linje med EMD har danske domstole i en række sager afvist, at forhold, der direkte handler 
om samfundsroller, kan beskyttes som privatliv. 

En forretningsmand tabte en sag mod Ekstra Bladet, hvor han krævede erstatning og 
godtgørelse for omtale af ejendomshandler og belåning som ”låne-orgie”, ”nyt 
ejendomscirkus” og ”fiktivt beløb”. Højesteret lagde vægt på, at artiklerne var indlæg i en 
samfundsmæssig debat, at oplysninger var dokumenteret i rimelig grad, og at der ikke var tale 
om hetz mod sagsøgerens person (U 1992.385). En advokat anlagde sag mod journalister for 
omtale af sigtelse og anholdelse for underslæb i forbindelse med hverv som eksekutor. 
Journalisterne blev frifundet af Højesteret for overtrædelse af straffelovens § 264 d, fordi 
oplysningerne ikke vedrørte private forhold. De blev også frifundet for injurier, fordi artiklerne 
alene indeholdt konkrete referater af, hvad der var passeret. De samme grunde førte til 
frifindelse for påstand om erstatning eller godtgørelse (U 1994.292). Sø og Handelsretten 
fandt, at avisomtale af en skibsreder, der var anmeldt til bagmandspolitiet, ikke var i strid med 
straffeloven § 264 d (U 1989.1146).

Personer, der optræder i kulturlivet, må finde sig i omtale og billeder i forbindelse hermed. Det 
kan derimod være en retsstridig krænkelse, når f.eks. nøgenbilleder fra en film publiceres som 
underholdning uden fokus på den kunstneriske sammenhæng. 



Se og Hør bragte nøgenbilleder af en skuespiller med overskrifter som ”TV-stjernes frække 
fortid”, og redaktøren blev dømt til at betale 20.000 kr. i godtgørelse (Kbh. Byret 28.06.2005). 
Dommen er på linje med tidligere sag, hvor Østre Landsret dømte bladet PS-pige Special for at 
publicere nøgenbillede af en skuespiller, der var optaget til film 15 år tidligere (U 1989.981). 
Se og Hør blev frifundet for krav om godtgørelse til skuespiller, der blev vist som pornomodel i 
film, men dommen ændrede ikke praksis, da publiceringen skete kort efter filmens lancering. 
Sø- og Handelsretten anførte i præmisserne, at skuespillerens samtykke til optagelser af 
filmen ikke berettigede til at bruge billeder i anden sammenhæng (U 2007.280). 

Amatører kan også få offentlige roller som aktører i tv-programmer og andre arrangementer. 
Publicering om forhold, der normalt skal beskyttes som rent private, kan være berettiget i 
forbindelse med en offentlig rolle. 

Se og Hør omtalte en serie på TV3 med overskrifterne: ”Robinson-Tina tilstår – sex med Jens” 
og ”Sex på øen”. Jens anlagde retssag, men Se og Hør blev frifundet for straf, fordi deltagerne 
i denne form for ”reality-shows” ikke kunne regne med, at deres relationer i 
optagelsesperioden var beskyttet som privatliv. Se og Hør blev dømt til at betale godtgørelse
på 10.000 kr. til Jens, fordi han ikke var blevet præsenteret for rygterne, før de blev 
offentliggjort (Kbh. Byret 22.12.2003). 

2.3 Relevans for samfundsrolle 
Spørgsmålet i dette afsnit er, om pressen har ret til at publicere om private forhold, der ikke 
indgår direkte i varetagelse af samfundsrolle, men har relevans. Publicering kan f.eks. sætte 
fokus på en persons egnethed til samfundsrollen. 

I Feldek mod Slovakiet fandt EMD, at det var i strid med art.10 at dømme for publicering om 
en ministers medlemskab af en fascistisk ungdomsorganisation 50 år tidligere (12.7.2001). I 
Schwabe mod Østrig måtte en politiker finde sig i, at en gammel straffesag blev omtalt, fordi 
omtalen var relevant i aktuel diskussion om dobbeltmoral. En borgmester blev dømt for 
spirituskørsel, og på den baggrund krævede lederen af oppositionspartiet hans afgang. En 
politiker fra borgmesterens parti kritiserede derefter oppositionslederen for dobbeltmoral, fordi 
han ikke anvendte samme moralske standard i sit eget parti, hvor næstformanden 20 år 
tidligere havde forårsaget et trafikdrab under alkoholpåvirkning. EMD fandt, det var i strid med 
art. 10 at dømme for denne omtale. EMD lagde vægt på, at formålet var at kritisere en 
politikers dobbeltmoral. og at oplysningen om næstformandens gamle sag kunne være 
relevant ved vurderingen af hans egnethed til et politisk hverv (28.8.1992). 

Billeder kan som udgangspunkt publiceres ligesom tekst og omtale efter afvejning af samme 
hensyn. To sager illustrerer, at medier kan publicere billeder af personer, der har 
samfundsroller. 

News Verlags mod Østrig handlede om en person, der var tiltalt i en bombesag (11.1.2000). 
Krone Verlag mod Østrig handlede om en politiker (26.2.2002). EMD lagde vægt på, at 
emnerne havde almen interesse, og at billederne ikke afslørede detaljer fra privatliv.

Hensynet til privatlivet er mere tungtvejende ved rent private forhold f.eks. sygdom. 

Mitterrand fik konstateret kræft kort efter sin tiltræden, og det blev offentligt kendt i den 
sidste del af hans tid som præsident. Mitterrand døde kort tid efter sin fratræden. En læge, der 
havde behandlet ham, gav nogle oplysninger om sygdom og behandling, og kort tid efter 
dødsfaldet var forlaget Plon parat med bogen “Le Grand Secret” skrevet af lægen og en 
journalist. Lægen blev straffet for brud på tavshedspligt, og der blev nedlagt forbud mod 
bogudgivelsen. Der var ingen tvivl om straffen for brud på tavshedspligt. I Plon mod Frankrig
var spørgsmålet, om bogen kunne forbydes. EMD fandt, at hensynet til familiens privatliv 



havde størst vægt kort tid efter dødsfaldet, og at et midlertidigt forbud var berettiget. 
Hensynet til den almene interesse i kendskab til statslederens kamp mod en alvorlig sygdom 
gjorde, at ni måneder efter dødsfaldet var forbudet et uforholdsmæssigt indgreb i strid med 
art. 10 (18.8.2004). 

Beskyttelseshensynet er også tungtvejende ved privat rådgivning og korrespondance. 

I Leempoel m.fl. mod Belgien fandt EMD, at et forbud mod publicering af privat rådgivning og 
korrespondance var berettiget, selvom den vedrørte en sag med stor samfundsmæssig 
interesse. Som opfølgning på en omfattende sag i Belgien om misbrug af børn blev nedsat en 
kommissionen til at undersøge eventuelle svigt i retssystemet. En dommer, der blev afhørt, 
blev pålagt at udlevere sine forberedelsesnotater til kommissionens gennemsyn. Notaterne 
lækkede til et ugemagasin, der offentliggjorde uddrag. Belgiske domstole nedlagde forbud mod 
salg af det pågældende blad. EMD fandt forbudet var berettiget og lagde især vægt på, at 
fortrolighed om personlige notater bl.a. med råd fra advokat og privat korrespondance hørte til 
kerneområdet for beskyttelse af privatliv (9.11.2006).

Egen brug af privatliv til offentlig promovering vil typisk begrænse beskyttelsen, men der kan 
fortsat være beskyttelse mod grove krænkelser. 

Østre Landsret frifandt 5.9.2008 Se og Hør for omtale af tv-studievært under overskrifterne ”i 
seng med Andrea” og ”Viser det hele frem”. Retten lagde vægt på, at studieværten selv havde 
optrådt udfordrende klædt og markedsført en konkurrence under titlen ”I seng med Robbie 
Williams”.EMD fastslog i Tammer mod Estland, at det var berettiget at dømme en journalist for 
krænkende omtale af en politikers rent private forhold. Baggrunden var et interview med 
forfatteren til en bog om en kvindelig politiker, hvor journalisten spurgte: ”Har du ikke gjort en 
helt ud af en forkert person? En person, der ødelægger andres ægteskab, og en uegnet mor, 
der forlader sit barn? Det er ikke det bedste eksempel for unge piger”. EMD lagde vægt på, at 
spørgsmålene var udformet i en stærkt krænkende form. Det var ikke afgørende, at kvinden 
var kendt og selv havde bidraget til en vis offentlighed om sit privatliv (6.2.2001). 

Der skal tages særlige hensyn til beskyttelse af tredjepart. 

I De Haes og Gijsels mod Belgien fandt EMD, at der kunne sanktioneres for oplysninger om en 
dommers pårørende (24.2.1997). Schwabe mod Østrig viste dog, at omtale var berettiget, når 
oplysninger om en gammel sag havde relevans for tredjepartens samfundsrolle. Eksempler fra 
dansk praksis: Aalborg Stiftstidende blev dømt for at omtale, at en politiker havde søgt orlov 
fra Folketinget for at passe sin kræftsyge mand. Publiceringen af diagnosen skete inden parret 
selv kendte den og uden at kontakte dem. Dommen lød på 20 dagbøder af 500 kr. og 
godtgørelse til parret på 20.000 kr. (U 1998.1036V). I en anden sag blev journalist og 
redaktør dømt for overtrædelse af § 264 d på grund af publicering om familiemedlemmer til en 
røveridømt. Redaktøren blev desuden dømt til at betale godtgørelse (U 1996.837Ø). I en 
tidligere sag blev en redaktør dømt for overtrædelse af straffeloven § 264 d på grund af 
publicering af stærkt krænkende udtalelser om en kriminalbetjents kone fremsat i retten af en 
tiltalt. Retten lagde vægt på, at udtalelsen hverken havde offentlig interesse eller forbindelse 
til retssagen i øvrigt. Redaktøren blev dømt til at betale 25 dagbøder og godtgørelse på 30.000 
kr. (U 1979.1028H).

2.4 Anden samfundsmæssig betydning
Private forhold kan bruges til at illustrere forhold, der har samfundsmæssig betydning, og 
pressefriheden kan have størst vægt, når de private forhold ikke er særligt følsomme. 

Tønsbergs Blad mod Norge handlede om omtale af en direktør og en sangerinde, der stod på 
en kommunal liste over personer, der blev undersøgt for overtrædelse af bopælspligt. Tre uger 



senere erklærede kommunen, at der ikke var bopælspligt på de pågældende ejendomme, og 
avisen bragte denne oplysning dagen efter. Direktøren anlagde retssag, og avisen blev dømt af 
Norges Højesteret, men EMD fandt dommen i strid med art. 10. EMD lagde vægt på, at 
formålet med personomtalen var at belyse et problem, der havde generel interesse, og at de 
omtalte personer var opført på den kommunale liste over mulige overtrædere. I modsætning 
til Norges Højesteret stillede EMD ikke krav om, at personomtalen handlede om forhold, der 
havde betydning for en samfundsrolle, eller at den pågældende havde deltaget i offentlig debat 
om bopælskrav (1.3.2007). note 6).

Publicering om rent private forhold f.eks. sygdom og behandling forudsætter enten effektiv 
anonymisering eller samtykke. 

En læge blev dømt for at videregive billeder af en fedtsugningsoperation til et ugeblad. Der var 
ikke en samfundsmæssig interesse, der kunne berettige publicering af et billede, hvor 
patienten trods beskæring af billedet var genkendelig på grund af smykker. Dommen lød på 20 
dagbøder a 500 kr. for overtrædelse af § 264 d og 20.000 kr. i godtgørelse til kvinden (U 
1991.194Ø). Dommen viste, at personbilleder skal være stærkt slørede for at sikre effektiv 
anonymisering. En forbudssag handlede om Ekstra Bladets afsløring af mænds chatkontakter 
med en formodet mindreårig pige under overskriften ”danske mænd og pædofili”. Fogedretten 
nedlagde ikke forbud. I kendelsen blev lagt vægt på, at offentliggørelsen efter det oplyste ville 
ske uden oplysning om navn, stilling og adresse og med sløring af de optagne billeder og 
forvrængning af stemmen (Kbh. Byret 23.5.2008). 

Genkendelig publicering af rent private forhold kræver et frivilligt, konkret og informeret 
samtykke. 

Højesteret har truffet afgørelse i en sag, hvor personer var ude af stand til selv at tage stilling. 
Som led i en række artikler om psykiatriske patienters forhold bragte Ekstra Bladet billeder af 
bæltefikserede patienter på en psykiatrisk institution. Amtskommunen, der stod for driften, fik 
nedlagt et fogedforbud. Højesteret, der fandt fogedforbudet uberettiget, lagde vægt på, at 
Ekstra Bladet havde accept fra overlæger, plejepersonale, pårørende og efterfølgende fra en 
patient, der var blevet i stand til at tage stilling, og at omtale og billeder indgik i en ”saglig 
reportage af betydelig nyheds- og informationsværdi” (U 1989.726). Beskyttelsen af rent 
private forhold omfatter også afdøde personer. Østre Landsret stadfæstede i 1975 et 
fogedforbud mod offentlig visning af en film, der viste en narkomans liv de sidste måneder før 
hans død. Han havde givet samtykke til optagelserne, men landsretten konkluderede, at 
samtykket ikke var gyldigt. Dels var det tvivlsomt, om han på grund af sin tilstand kunne tage 
stilling på tidspunktet for samtykket, dels havde han ikke kunnet tage stilling til det færdige 
resultat (U 1975.1008). Østre Landsret dømte fotograf og redaktør for bladet ”Månedens 
Sensation” for at publicere et billede, der viste et brandoffer, der lå indebrændt på sin bopæl. 
Selve liget var ikke genkendeligt på billedet, men retten lagde vægt på, at den omkomne 
kunne identificeres af de nærmeste via interiøret (U 1982.244).

2.5 Uden samfundsmæssig betydning 
Rent private forhold uden samfundsmæssig betydning skal beskyttes. 

EMD afviste f.eks. klage over en dom for publicering om en ”sexskandale” (Campmany y Diez 
de Revenga et Peronga, 12.12.2000). note 7). Se og Hør blev dømt for artikler om seksuel 
orientering og kvindehåndbold. Artiklerne havde overskrifterne: ”Træner scorede spilleren”, 
”Kærester” og ”Lesbisk lykke”. To journalister blev hver idømt bøder på 15.000 kr. og 
redaktøren bøde på 40.000 kr for overtrædelse af § 264 d. Desuden blev hver af de krænkede, 
der havde anlagt sagen, tilkendt i alt 50.000 kr. i godtgørelse (U 2005.123Ø). Sanktioner i 
form af ubetinget frihedsberøvelse er kun anvendt i meget grove tilfælde: Publicering af et 
nøgenbillede af en ung pige, der var myrdet, førte til, at redaktøren for Ekstra Bladet blev 



dømt til 14 dages frihedsstraf for overtrædelse af § 264 d. Fotoet, der var taget af en 
amatørfotograf ved en fest få dage før mordet, viste pigen siddende i en seng med spredte 
ben. Ekstra Bladet, der havde betalt 100 kr. for billedet, bragte det i fuld forsidestørrelse (U 
1974.775). Dom til frihedsstraf for overtrædelser af § 264 d er i øvrigt anvendt over for 
private krænkelser på internettet af meget grov, chikanøs karakter (U 1999.177 og U 
2001.2573). 

Publicering til underholdning kræver forhåndssamtykke ved omtale af rent private forhold. 
Beskyttelsen er ikke så kategorisk for mindre følsomme private forhold. Selv om et brudepar 
ikke ønsker omtale, er det efter domspraksis berettiget at publicere, hvor vielsen fandt sted, 
navne på gæster, påklædning, og hvor bryllupsrejsen gik hen. Publicering om et bryllup er kun 
retsstridig og kan udløse godtgørelse, når pressen benytter påtrængende metoder, eller parret 
har en særlig interesse i fortrolighed og har sagt fra over for pressen på forhånd. note 8). 

2.6 Færden på frit tilgængelige steder
Èn sag om færden på frit tilgængelige steder har påkaldt særlig interesse. Det gælder 
Hannover mod Tyskland, hvor EMD fastslog, at art. 8 betyder, at personer skal beskyttes mod 
påtrængende mediejagt rettet mod private gøremål. 

Prinsesse Caroline anlagde sag i Tyskland mod magasinerne Bunte, Freizeit Revue og Neue 
Post for at få forbud mod mediejagt og publicering i forbindelse med indkøb, sport, vandreture, 
restaurantbesøg, ferier og lignende. Den tyske forfatningsdomstol gav medhold med hensyn til 
beskyttelse af hendes børn, men lagde til grund, at hun selv som kendt person ”par 
excellence” måtte finde sig i publicering om færden uden for sit hjem bortset fra færden på 
afsides sted, hvor hun objektivt set kunne forvente at være alene og handlede i tillid hertil. 
EMD fastslog, at enhver, også meget kendte personer, har ret til beskyttelse og respekt for 
deres privatliv, og at kriterierne i tysk ret om ”par excellence” og ”afsides steder” ikke gav 
tilstrækkelig beskyttelse. EMD lagde vægt på, at billeder og tekster var uden samfundsmæssig 
betydning, og at eneste formål var at tilfredsstille folks nysgerrighed vedrørende detaljer i 
hendes privatliv. Selvom Hannoversagen primært handlede om publicering, anførte EMD, at 
det var væsentligt, at billeder var taget uden den fotograferedes viden, og at der ikke kunne 
ses bort fra de påtrængende metoder f.eks. skjult fotografering fra lang afstand (24.6.2004).

Hannoverdommen handlede om påtrængende paparazzimetoder, og dommen ændrer ikke ved, 
at medier som udgangspunkt har ret til at publicere tekst og billeder om personers færden og 
handlinger på frit tilgængelige steder. note 9). Efter Hannoverdommen har Norges Højesteret 
2.9.2008 konkluderet, at det ikke var retsstridigt, at Norges Se og Hør publicerede artikel med 
to billeder fra en vielse, der foregik udendørs på en holm. note 10). Fotografen havde med 
telelinse tager billeder af brudeparret, der ikke ønskede publicering. 

Nogle eksempler fra dansk praksis: Et ugeblad blev frifundet for tekst og billeder om en 
journalist, der mødte frem til et offentligt arrangement med en ny kvinde. Østre Landsret 
anførte, at det ikke i sig selv bragte omtalen under § 264 d, at journalisten havde protesteret 
(U 1988.83). Det var ikke retsstridigt, at Ekstra Bladet publicerede et billede med en topløs 
pige som eneste motiv for at illustrere strandliv (Kbh. Byret 7.2.1996). Østre Landsret fandt 
det var retsstridigt at genanvende billedet som illustration til senere artikel om hudkræft, fordi 
pigen ikke måtte påregne publicering i sådan sammenhæng (FED 1997.1876). note 11). I en 
tidligere sag var en fotograf frifundet for at fotografere en pige på 15, der tog solbad topløs i 
en park. Byretten frifandt med begrundelsen, at den, der befinder sig på et frit tilgængeligt 
sted, må ”være forberedt på at blive fotograferet samt på, at billeder kan blive brugt af 
pressen, uden at der normalt bør være plads for nogen diskussion af, om offentligheden har 
berettiget interesse i billedet” (citat fra betænkning 601.1971, Kbh. Byret 12.12.1984). note 
12).



Pligten til at beskytte mod påtrængende mediejagt, som Hannoversagen handlede om, sikres i 
dansk ret med godtgørelsespligt. 

Billeder af en sangerinde var optaget med teleobjektiv af en fotograf fra Ugebladet Rapport, 
der var skjult i klitterne, mens hun sammen med bekendte badede topløs fra en ellers øde 
strand. Bladet blev dømt til at betale godtgørelse på 50.000 kr.. Østre Landsret lagde bl.a. 
vægt på, at billederne var optaget skjult, og at de blev offentliggjort i en krænkende 
sammenhæng. Retten tilføjede, at en offentligt kendt person har samme krav på beskyttelse 
som andre ”i den del af tilværelsen, der er uden sammenhæng med hendes optræden” (U 
1986.405). En ny dom fra Østre Landsret 5.9.2008 (også omtalt under afsnit 2.3) er på 
samme linje: Se og Hør blev dømt til en betale en tv-studievært 50.000 kr. i godtgørelse for 
publicering af billede, hvor hun badede topløs. Landsretten lagde vægt på opsigtvækkende 
opsætning, at der var fotograferet med telelinse, og at stranden var næsten mennesketom. 
Dommen frifandt for overtrædelse af § 264 d. 

Publicering er strafbar efter § 264 d, hvis et billede viser ”den pågældende under 
omstændigheder, der åbenbart kan forlanges unddraget offentligheden”. 

Højesteret dømte redaktøren for Se og Hør for at publicere billeder fra en drukneulykke, der 
viste afdøde liggende på en båre på strandbredden og ægtefællen, mens hun på stranden 
overværede redningsaktionen. Der blev ved strafudmålingen lagt vægt på, at redaktøren 
tidligere var dømt, og dommen lød på betinget frihedsstraf på 14 dage, bødestraf og 
godtgørelse til ægtefællen (U 1991.549). 

2.7 Kritik af tre domme

Babezone
En ung pige lagde et foto af sig selv iført nedringet bluse på websiden Hotchart, hvor det 
indgik i en slags skønhedskonkurrence. Tre måneder senere fjernede hun billedet. I 
mellemtiden var det under ukendte omstændigheder lagt ind på websiden Babezone, der 
bragte erotiske billeder. Ekstra Bladet brugte derefter billedet sammen med 8 andre som 
illustration til artikel om ”purunge danske piger sælger sig til sex på nettet”. Landsretten lagde 
til grund, at pigen trods en vis sløring var genkendelig, og at pigens indlæggelse af billedet på 
Hotchart ikke gav ret til at bruge det ved omtale af salg af sex. Retten frifandt alligevel for 
pigens krav om godtgørelse med begrundelsen, at skyldkravet (uagtsomhed) ikke var opfyldt, 
fordi Ekstra Bladet havde fundet billedet på Babezone og var gået ud fra, at det allerede indgik 
i en sådan sammenhæng, at omtalen i bladet ikke var krænkende (ØLD 4.1.2005). note 13).

Dommen var meget overraskende, fordi den nedtonede Ekstra Bladets ansvar for den stærkt 
krænkende kontekst ved publiceringen. Pigen havde ikke fået mulighed for at kommentere. 
Journalisten oplyste under sagen, at han ikke kunne få kontakt til hende, fordi han kun havde 
hendes fornavn, Denne oplysning tydede i øvrigt ikke på, at pigen var ude på at sælge sig til 
sex. Frifindelsen må være i strid med art. 8.

Samlivsophævelsen
”Nu er det officielt AA køber bolig alene” (Se og Hør), ”AA er flyttet” (BT) og ”AA flytter fra BB” 
(Ekstra Bladet). Sådan lød overskrifterne dog uden anonymisering af navnene. AA, der var 
kendt som tv-studievært, anlagde sag mod journalister og redaktører. To dommere i 
landsretten fandt, at omtalen var i strid med § 264 d, fordi den ikke indgik i en sammenhæng, 
parret selv havde givet anledning til, og de fandt ikke, at omtalen var berettiget, fordi 
studieværten havde givet udtryk for personlige holdninger ved omtale af tv-produktioner. Den 
tredje dommer, der ville frifinde, lagde derimod vægt på, at studieværtens udtalelser ved 
omtale af tv-produktioner også handlede om private forhold. Der blev idømt bøder for 
overtrædelse af § 264 d: 5000 kr. til hver journalist og 10000 kr. til hver redaktør. 



Godtgørelsen til studieværten lød på i alt 60.000 kr. (ØLD 11.4.2008, OE2008.B.953.07), 

Domfældelsen var en usædvanlig vidtgående fortolkning af § 264 d: Presseomtalen var uden 
detaljer om privatlivet og byggede ikke på rygter eller paparazzimetoder. Flertallet lagde ikke 
vægt på studieværtens egen inddragelse af privatliv til promovering i den offentlige rolle som 
studievært. Oplysninger om ejendomshandler og bopæl, der er tilgængelige for enhver, kan 
ikke beskyttes som rent private. 

Kvinder på værelset
En fodboldtræner, der ikke havde succes i sit korte virke som træner for en klub, skrev 
efterfølgende en bog, der bl.a. indeholdt kritik af klubbens direktør. Efter bogudgivelsen 
udtalte direktøren i et interview på TV3, at den tidligere træner under en træningstur med 
holdet til Lanzarote havde haft ”damer på værelset” og ”lidt for meget spiritus”. Herefter fulgte 
en retssag, hvor Københavns Byret og Østre Landsret dømte for overtrædelse af § 264 d, men 
Højesteret frifandt (U 2008.1565). 

Højesterets begrundelse: ”Udtalelserne i F’s udsendelse ”P” den 17. oktober 2004 om "kvinder 
på sit værelse " og "lidt for meget spiritus" vedrører som udgangspunkt T’s private forhold, jf. 
straffelovens § 264 d. Dette gælder, selv om udtalelserne bygger på iagttagelser i hotellokaler 
mv. med almindelig adgang. Udtalelserne sigtede til T’s adfærd under ophold i træningslejre 
mv. i forbindelse med hans kortvarige ansættelse som cheftræner i fodboldklubben K i 1999 og 
havde til formål at forklare en del af baggrunden for, at spillerne havde mistet tilliden til ham. 
Anledningen til tv-indslaget og til udtalelserne var, at T selv i sin bog "....", der udkom i 
september 2004, havde omtalt baggrunden for sin fratræden i K og i den forbindelse havde 
fremsat negative bemærkninger om K-spillere og i særdeleshed om klubbens direktør B. 
Højesteret finder, at de omhandlede udtalelser under disse omstændigheder ikke kan anses for 
uberettiget videregivelse af oplysninger vedrørende T’s private forhold, jf. straffelovens § 264 
d, og heller ikke kan anses for en retsstridig krænkelse omfattet af erstatningsansvarslovens § 
26, stk. 1. Højesteret tager herefter appellanternes påstand om frifindelse til følge”.

Højesteret tog et meget restriktivt udgangspunkt, da retten lagde til grund, at trænerens 
spiritusforbrug under træningsopholdet var beskyttet efter straffeloven § 264 d, selvom det 
kunne iagttages i hotellokaler med almindelig adgang. Emnet ”kvinder på værelset” må 
derimod høre til rent private forhold, der beskyttes efter straffeloven § 264 d. Det var 
meget overraskende, at Højesteret i begrundelsen for frifindelsen lagde vægt på, at trænerens 
bog indeholdt negative bemærkninger om direktøren. Lovligheden af bogens kritik var ikke 
anfægtet i sagen, og som udgangspunkt er det tværtimod en skærpende omstændighed, ”at 
gerningen har baggrund i den forurettedes lovlige ytringer i den offentlige debat,” Denne 
passus, der stemmer med almindelige principper for ytringsfrihed, blev vedtaget af Folketinget 
efteråret 2005 som præcisering i straffeloven § 81 (lov 1400.2005). Det fremgår af 
lovforslagets bemærkninger, at bestemmelsen finder anvendelse i forhold til enhver form for 
forbrydelse, som har baggrund i den forurettedes lovlige ytringer i den offentlige debat. 

3 Sammenfatning
Retten til privatliv og pressefrihed er begge meget væsentlige hensyn jf. art.8 og art. 10, og 
der skal foretages en afvejning. Jo større den samfundsmæssige interesse er, desto stærkere 
er pressefriheden. Jo tættere publiceringen går på de mest følsomme dele af privatlivet, desto 
stærkere er hensynet til beskyttelse. 

EMDs praksis har afgørende betydning for retstilstanden. Retsreglerne i straffeloven og 
erstatningsansvarsloven giver gode muligheder for at følge principperne fra EMD, og dansk 
retspraksis har i de seneste årtier med få undtagelser været i overensstemmelse hermed. I 
sager, hvor der hverken er tungtvejende hensyn til ytringsfrihed eller til beskyttelse af 
privatliv, har EMK og EMDs praksis ikke afgørende betydning. Det gælder ved publicering til 



underholdning om mindre følsomme dele af privatlivet.

Det fremgik allerede af straffeloven fra 1939, at privatlivet ikke skulle beskyttes generelt. 
Lovændringen i 1972 tilsigtede ikke ændring heraf, og ændringen i 1990 af § 152 d peger 
ligeledes på en begrænset beskyttelse. Forvaltningslovens definition af rent private forhold 
sigter på offentlig forvaltning og må nuanceres væsentligt i relation til publicering i medier for 
at sikre overensstemmelse med art. 10. Offentlighedsprincippet for retsplejen betyder, at 
pressen i vid udstrækning kan omtale retssager. note 14). Pressefrihed må også omfatte 
politiske, religiøse og foreningsmæssige tilhørsforhold, der har samfundsmæssig betydning, 
mens privat rådgivning og korrespondance må tilføjes listen over forhold, der beskyttes som 
rent private (jf. Leempoel-sagen omtalt i afsnit 2.3). 
Publiceringens emne og formål må være udgangspunktet for afvejningen i konkrete sager. 
Kerneområdet for pressefrihed er publicering, der bidrager til at styrke information og debat 
om samfundsmæssige forhold. Pressefrihed kan derimod ikke legitimere løgn eller publicering 
for at chikanere eller tilfredsstille nysgerrighed om rent private forhold. Påtrængende 
paparazzimetoder og publiceringens kontekst og form kan have væsentlig betydning ved 
afvejningen mellem hensyn. Den subjektive krænkelse er ikke afgørende: Nogle bliver lettere 
krænkede end andre, en krænkelse kan være påtaget, og skarpe ytringer om forhold, der har 
samfundsmæssig interesse, vil ofte krænke. Afvejningen mellem hensyn må foretages ud fra 
objektive vurderinger. 

Forhold, der har direkte betydning for samfundslivet, kan ikke beskyttes som privatliv. Det 
gælder også i relation til enkeltpersoner som aktører i politik, erhvervsliv, kulturliv, sport og 
andre dele af samfundslivet. Pressen har ret til at sætte kritisk lys på formål, kvalitet, 
lovlighed, vilkår og konsekvenser ved enkeltpersoners varetagelse af samfundsroller. 
Pressefriheden gælder både for oplysninger, vurderinger og meninger, og uanset om 
samfundslivet foregår på den globale scene eller i et lokalsamfund, i den private eller offentlige 
sektor eller i offentlige eller lukkede fora. Den samfundsmæssige interesse berettiger også 
publicering om sammenblanding af private interesser og samfundsroller f.eks. nepotisme. Det 
er ikke afgørende, om personer i forvejen er kendte. Den samfundsmæssige interesse er 
afgørende, og den skjulte magtudøvelse kan være mindst lige så vigtig som den åbenlyse. 

Afvejning mellem hensyn er vanskeligere ved forhold, der ikke handler direkte om aktører i 
samfundsroller, men har relevans. Rent private forhold kan som udgangspunkt ikke publiceres. 
Plon mod Frankrig om præsident Mitterrands sygdom viste en særlig undtagelsessituation. 
Hensyn til beskyttelse af private forhold har særlig vægt for tredjeparter f.eks. pårørende. 
Mindre følsomme private forhold kan typisk publiceres, når det sker i en sammenhæng, der 
har samfundsmæssig relevans. Det kan f.eks. være berettiget at omtale gamle sager, hvis 
formålet er at sætte fokus på en persons egnethed som politisk leder, men ikke hvis formålet 
blot er at snage i fortiden. Under samme betingelser må det også være berettiget at omtale 
forskelle mellem en politikers offentlige synspunkter og private handlinger.

Mindre følsomme private forhold kan publiceres for at illustrere forhold, der har 
samfundsmæssig betydning uden sammenhæng med samfundsroller jf. Tønsbergs Blad mod 
Norge om bopælspligt. Publicering af rent private forhold kræver derimod enten effektiv 
anonymisering eller et gyldigt samtykke. Ved effektiv anonymisering kan identiteten ikke 
genkendes af andre end de, der i forvejen vidste, personen var involveret. Et samtykke skal 
være frivilligt, konkret og informeret. Publicering om personer, der ikke er i stand til selv at 
tage stilling, er kun berettiget som led i saglig reportage med betydelig nyheds- og 
informationsværdi og med samtykke fra nærmeste pårørende. Når publicering har til formål at 
afdække forhold på en institution eller lignende, vil det være i strid med pressefriheden jf. emk 
art.10, hvis det desuden gøres til en betingelse, at der er samtykke fra ledelse eller personale 
på institutionen.



Medier må som udgangspunkt indhente samtykke på forhånd til publicering om rent private 
forhold. Forhold, der normalt beskyttes som private, kan dog omtales, når de inddrages af 
aktøren selv i en offentlig rolle f.eks. ved promovering, deltagelse i såkaldte reality-shows eller 
alkoholforbrug ved møder. Når en person i øvrigt åbner for en del af sit privatliv, kan pressen 
omtale denne del også hvis den udvikler sig mindre lyst og lykkeligt. Når pressen er inviteret 
med til brylluppet, er den også inviteret med til skilsmissen, lyder en gammel 
tommelfingerregel, der stadig har vægt. Den berettiger ikke publicering om intime detaljer, 
som den pågældende ikke selv har fortalt om. Mindre følsomme forhold, der er synlige for 
enhver f.eks. påklædning, personlig stil, kontakter, bil, bolig og båd, kan publiceres, uanset 
om publicering har til formål at styrke en samfundsmæssig debat eller udelukkende at 
underholde. Det samme gælder for oplysninger, der er tilgængelige for enhver via aktindsigt i 
offentlig forvaltning.

Pressens adgang til at publicere personbilleder skal som udgangspunkt afgøres ved samme 
afvejning af hensyn, der gælder for omtale. Fotografering og publicering af billeder af 
privatlivet er dog i nogle tilfælde mere krænkende end omtale, og i så fald har 
beskyttelseshensynet større vægt. 

Pressen har som hovedregel ret til at publicere personbilleder fra frit tilgængelige steder, men 
der er nogle grænser. Bestemmelsen i § 264 d om ”åbenbart krænkende omstændigheder” 
gælder situationer, hvor den pågældende ufrivilligt er bragt i en stærkt belastende situation 
f.eks. som offer i en trafikulykke. Publicering af personbilleder fra sådanne situationer kan 
udløse både straf og godtgørelsespligt. I andre krænkende tilfælde, hvor personer ikke kunne 
påregne at blive set og fotograferet, men frivilligt har bragt sig i situationen, kan der kun 
sanktioneres med godtgørelsespligt f.eks. nøgenbadning fra øde strand (jf. betænkning 
601.1971 s.53). EMD fastslog i Hannover-sagen, at art. 8 sætter grænser for publicering af 
billeder af private gøremål på frit tilgængelige steder, når formålet er underholdning uden 
samfundsmæssig betydning. Dommen har betydning for billeder optaget med 
paparazzimetoder i form af påtrængende forfølgelse eller skjulte optagelser. Beskyttelsen mod 
sådanne publiceringer er i dansk ret sikret gennem godtgørelsespligt. Billeder med fokus på 
enkeltpersoner kan i øvrigt i visse tilfælde udløse godtgørelsespligt ved publicering uden for 
den oprindelige sammenhæng f.eks. nøgenbilleder optaget i kunstnerisk sammenhæng.

Noter:
1) Se Sten Schaumburg-Müller: Personbilleder og ikke frit tilgængeligt sted, U 2006B.229.

2) Se Vagn Greve, Asbjørn Jensen, Poul Dahl Jensen og Gorm Toftegaard Nielsen: 
Kommenteret straffelov, speciel del, 9.udgave 2008 s. 141. 

3) 3 Se Mohammed Ahsan: Ytringsfrihed og ærekrænkelser i et menneskeretligt perspektiv, 
Juristen 2002 (248 – 272); Kyre Eggen: Ytringsfrihet (2002); Oluf Jørgensen: Det handler om 
ytringsfrihed (2.udgave 2007); Jon Fridrik Kjölbro: Den Europæiske 
Menneskerettighedskonvention (1.udgave 2005); Peer Lorentzen m.fl: Den Europæiske 
Menneskeretskonvention (2.udgave 2003); Sten Schaumburg-Müller: Presseret (1.udgave 
2003) og Erik Werlauff ”Ytringsbegreb og ytringsindgreb”, Juristen 2002 (1 – 19). 

4) 4 Særlige hensyn til pressefrihed er markeret mange gange i EMD-praksis se Ahsan, 
Juristen 2002, 256-258 og Sten Schaumburg-Müller, U 2008B.116 note 11. 

5) Jf. resolution fra Europarådets Parlamentariske Forsamling 26.6.1998, pkt.7 om ”public 
figures”. 

6) Se Trond Hatland og Camilla Vislie: Grenseoppgang fra Strasbourg i Tønsbergs Blad-saken, 
Jussens Venner vol.42, s. 306-321. 



7) Se Lorentzen m.fl: Den Europæiske Menneskeretskonvention, 2.udgave 2003, side 462. 
Samme sted omtales tilsvarende afgørelse fra Menneskeretskommissionen om private fotos af 
en forretningsmand sammen med unge kvinder (Neves 20.2.1995). 

8) Jf.ØLD 7.5.1985, ØLD 6.6.1985 og Kbh. Byret 2.2.1988. Dommene findes i Medie- & 
presseretlig domssamling red. af Preben Stuer Lauridsen, 1996. Se også Preben Stuer 
Lauridsen: Pressens krænkelser af privatlivets fred, U 1985B.361.

9) Hannoverdommen er omtalt af Henrik Udsen, U 2006B.161 og Sten Schaumburg-Müller, U 
2006B.229. Jeg er ligesom Schaumburg-Müller uenig med Udsen, der fortolker 
Hannoverdommen sådan, at publicering af personbilleder fra frit tilgængelige steder som 
udgangspunkt kun må ske med samtykke, medmindre billederne bidrager til ”debate of 
general interest”.

10) Dommen kan findes på Norges Højesterets hjemmeside via www.domstol.no.

11) Se Schønning m.fl.: Personlighedsret, 1.udgave 2007, s. 112.

12) Dommen findes i Medie- & presseretlig domssamling red. af Preben Stuer Lauridsen, 1996.

13) Dommen findes under titlen Babezone på www.update.dk/mediejura. De fleste andre 
domme, der er nævnt i denne artikel, findes også i dette retsinformationssystem.

14) Se Oluf Jørgensen: Det handler om ytringsfrihed (2.udgave, 2007) kap. 7 om 
retsreportage. 

Denne artikel må frit citeres i uddrag eller som helhed med angivelse af forfatteren og www.update.dk/mediejura som kilde.


